Od 1 sierpnia 2024r. do 30 września 2024r. będzie można składać wnioski o jednorazowe świadczenie w formie bonu energetycznego.
Przepisy ustawy z 23 maja 2024r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego dają możliwość ubiegania się w 2024r. przez osoby spełniające kryterium dochodowe o wypłatę bonu energetycznego.
Aby otrzymać wsparcie finansowe, konieczne będzie spełnienie wymagań określonych w ustawie z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego – w tym przede wszystkim złożenie w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania stosownego wniosku o jego wypłatę.
Bon energetyczny przysługuje jednorazowo:
- gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 i 858) za 2023 r., zwanego dalej „przeciętnym dochodem za 2023 r.”, nie przekraczała kwoty 2500 zł.
- oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.
Jednocześnie obowiązywać będzie tzw. zasada złotówka za złotówkę, co oznacza, iż bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł. Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Do obliczenia dochodu nie uwzględnia się "13 i 14" emerytury.
Bon energetyczny wynosi:
- 300,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
- 400,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
- 500,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
- 600,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób,
Przepisy przewidują także podwyższony bon energetyczny przysługujący gospodarstwom domowym w przypadku, gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Wówczas bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 600,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
- 800,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
- 1000,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
- 1200,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Bon energetyczny przysługuje za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. i jest wypłacany jednorazowo.
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego składa się w terminie od dnia 1 sierpnia 2024r. do dnia 30 września 2024r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Wnioski o bon energetyczny można składać od dnia 1 sierpnia 2024r. do 30 września 2024r. osobiście w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Annopolu lub elektronicznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
Informacja o przyznanym bonie energetycznym:
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia. Wypłata nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych od wojewody, na rachunek bankowy wskazany przez wnioskodawcę.
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji. Informacje o przyznaniu bonu energetycznego będą przekazywane na wskazany adres poczty elektronicznej – o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, informację o przyznaniu bonu energetycznego będzie można odebrać osobiście. Nieodebranie informacji o przyznaniu bonu energetycznego nie wstrzymuje wypłaty tego bonu.
W przypadku bonu energetycznego przyznanego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości kwota w wysokości odpowiadającej kwocie nienależnie pobranych środków podlega zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.
WYKAZ DOKUMENTÓW DO WNIOSKU NA „BON ENERGETYCZNY”
- Zaświadczenie z KRUS o pobieraniu zasiłków chorobowych w roku 2023 – dotyczy osób zgłoszonych do ubezpieczenia w KRUS – jak również zasiłki chorobowe określone w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych),
- Zaświadczenie z Urzędu Miasta lub szkół / uczelni o wysokości stypendiów szkolnych lub socjalnych w 2023r.
- Kwota pobranych alimentów w 2023 roku.
- Kserokopia decyzji przyznającej zasiłek macierzyński z KRUS lub świadczenie rodzicielskie z OPS w 2022r. lub 2023r.
- Kserokopia decyzji przyznającej staż lub zasiłek dla bezrobotnych – wszystkich pełnoletnich członków rodziny w 2023r.
- Zaświadczenie lub oświadczenie z KRUS lub ZUS o wysokości pobranej „13 i 14” emerytury za 2023r.
- Oświadczenie wnioskodawcy o wielkości posiadanego gospodarstwa (wszystkich pełnoletnich członków rodziny: wnioskodawca, współmałżonek, dzieci, partner) lub kserokopia nakazów podatkowych za rok 2023 (nie potrzebujemy zaświadczenia z UM Annopol).
Więcej informacji udzielamy pod numerami telefonów: 781-140-390 lub 15/86-13-404
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego (PDF 288KB)
Klauzula informacyjna bon energetyczny (PDF 120KB)
Ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (PDF 748KB)