Punkt interwencji kryzysowej jest miejscem, które zapewnia pomoc osobom znajdującym się w sytuacji kryzysowej, udziela wsparcia emocjonalnego, psychicznego lub społecznego. Pracownicy punktu interwencji kryzysowej prowadzą rozmowy interwencyjne, pomagają w ,,radzeniu sobie” z trudnościami oraz mogą skierować osobę do odpowiednich instytucji lub specjalistów, a ich głównym celem jest zapobieganie sytuacjom kryzysowym, wspieranie osób w trudnych momentach oraz motywowanie do odzyskania przez osobę w kryzysie zdolności do jego samodzielnego pokonania, złagodzenie objawów reakcji kryzysowej, przywrócenie równowagi psychicznej, zapobieżenie przejściu ostrego kryzysu w stan chroniczny, przywrócenie umiejętności samodzielnego radzenia sobie.
Jest to istotna oraz niezbędna instytucja, która może pomóc ludziom gdy potrzebują natychmiastowej pomocy. Interwencją kryzysową obejmuje się osoby i rodziny bez względu na posiadany dochód, płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy wykonywany zawód.
Zadania Punktu Interwencji Kryzysowej
Udzielanie wsparcia osobom potrzebującym w obszarze:
- kryzysu rodzinnego
- pomocy osobom doświadczającym utraty bliskiej osoby, będącej w stanie żałoby, ofiarom gwałtów i napadów
- będącym w stanie kryzysu suicydalnego (próby samobójcze lub myśli samobójcze)
- osobom dotkniętym zdarzeniami losowymi (pożary, katastrofy, wypadki komunikacyjne)
- poradnictwo pedagogiczne
- poradnictwo psychologiczne
- poradnictwo prawne
- w razie potrzeby pomoc w zakresie zorganizowania schronienia osobom doświadczającym przemocy
- poradnictwo socjalne – praca socjalna i wsparcie we współpracy z pracownikami OPS
- współpraca ze służbami miejskimi (policja, straż pożarna, straż miejska, pogotowie ratunkowe) oraz instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze pomocy społecznej
- prowadzenie grupy wsparcia dla osób doświadczających przemocy domowej
- monitorowanie sytuacji osoby w kryzysie
- interwencja zewnętrzna w miejscu doznania kryzysu
- konsultacje telefoniczne (telefon zaufania)
- mediacje rodzinne
- poradnictwo dla osób uzależnionych i współuzależnionych
W Punkcie Interwencji Kryzysowej pracują specjaliści, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w obszarze pomocy psychologicznej i socjalnej. Dzięki nim osoby znajdujące się w trudnych sytuacjach mogą liczyć na profesjonalne wsparcie oraz zrozumienie.
Warto podkreślić, że Punkt Interwencji Kryzysowej działa w sposób dyskretny, szanując prywatność oraz intymność osób korzystających ze wsparcia, zaś same usługi są świadczone w sposób nieodpłatny w ramach projektu ,,Punkt Interwencji Kryzysowej w gminie Annopol” nr FELU.08.08-IŻ.00-0016/23 w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach Priorytetu FELU.08.00 Działania FELU.08.08 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Projekt jest realizowany przez Gminę Annopol/Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu.
Punkt Interwencji Kryzysowej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Annopolu
ul. Leśna 2, 23-235 Annopol
pik@annopolops.pl
tel. 15/86-13-404 lub 609-233-434
Czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30-15:30.
Zapisy na konsultację ze specjalistami telefonicznie, osobiście lub za pośrednictwem Formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Annopolu pod poniższym linkiem.
Źródło: Badura – Madej W. (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Wyd. INTERART, Warszawa 1996